Kliknutím se vrátíte na úvod webu











Návod na spínání motoru přes relé

V tomto návodu popíšu postup výroby spínání motoru přes relé ve zbrani M15A2 Carbine od firmy Classic Army. Návod je použitelný na všechny typy AEG zbraní.
UPOZORNĚNÍ: Autor článku nenese žádnou zodpovědnost za možné poškození Vaší zbraně či zdraví způsobené při provádění níže popsaných postupů. Pracujete s plným vědomím toho, co děláte!



Úvod:

- Na vyšších pružinách jsou standardní spoušťové kontakty nedostatečné a vlivem vysokých proudů se opalují, kdy se vlivem tohoto opálení zvyšuje odpor kabeláže, která se zahřívá, snižuje se kadence a akumulátor vydrží méně výstřelů. V posledním stádiu zbraň přestane úplně střílet, protože kontakty odpadnou. V dlouhodobém měřítku se standardní konektory musí vyměnit, protože vysoké proudy doslova užírají měděné plošky kontaktů. Všechny tyto problémy řeší spínání motoru přes relé či mosfet.
- spínání motoru přes relé (mosfet) funguje tak, že původnímy kontakty zbraně prochází velmi malý proud a přes relé (mosfet) se spíná motor, kterým teče veliký proud. Jelikož je relé přímo navrženo na takovéto výkonové spínání, tak se u něho kontakty neopalují jako u spouště na zbrani.
- Spínání přes relé doporučuji na pružinách M110 - M130, při vyšších pružinách, či nedostatku místa ve zbrani použijte spínání motoru pomocí mosfetu. Při těchto pružinách také doporučuji vyměnit všechny kabely za měděné se silikonovým obalem o průřezu vodiče minimálně 1mm2. Čím větší průřez, tím lépe, ale musí se kabel vejít do zbraně.
- Pokud nejste tak zruční nebo nemáte čas a prostředky na výrobu mosfetu s novou kabeláží, je možné zakoupit mosfety či mosfety s univerzální kabeláží v obchodě JeffTron či jeho smluvních partnerů. Tyto zařízení jsou profesionálně vyráběny na deskách se stejným mosfetem jako v návodu na spínání motoru přes mosfet, ten je již léty ověřen.
- Pokud máte problémy s podáváním 2 kuliček naráz při střelbě na jednotlivé, nebo se vám nelíbí, že je pružina mírně stlačená, můžete spínání motoru pomocí mosfetu upgradovat o aktivní brzdění motoru. Které motor téměř ihned zastaví při rozepnutí napájení a nedochází k dotočení kol vlivem setrvačnosti a tím pádem otevřením komory a mírném natažení pružiny. Doporučuji se podívat na nové zařízení, kterými jsou aktivni brzda a procesorovka
- Na obrázku je zobrazeno elektriké schéma pro zapojení relé ve zbrani:



Postup úpravy mechaboxu:

- Musíte koupit 12V relé (doporučuji RA2-PL-12VOLT), které se vám vejde do zbraně. Dále aspoň jeden silikonový kabel o takové délce, aby dosáhl tam, kam chcete dát relé. Tento kabel může mít malý průřez, 0,35 mm2 bohatě stačí, poteče jím velmi malý proud. Dále potřebujete nářadí na pájení, tj. pájecí stanici, cín, kalafunu, kleště, štípačky a nůž.
- Máte-li všechno připravené, tak musíte rozebrat mechabox a v něm přepájet červené kabely podle obrázku (mechabox verze II) a připájet vámi koupený nový kabel. Původně je jeden kabel na každém plíšku. Z horního plíšku přepájejte kabel na spodní a pak na ten vrchní plíšek připájejte nový kabel, který povede k relé. Všechny kabely musí držet co největší plochou a nesmí upadnout, když za ně zataháte.



Postup zapojení relé:

- Ve schématu jsou zobrazeny oba okruhy obvodu. Žlutá barva zobrazuje nízkoproudový okruh pro sepnutí cívky relé. Zelenou barvou je zobrazen okruh pro chod motoru. Žlutozelený kabel je společný pro oba okruhy. Ve schématu je také zobrazeno vnitřní zapojení relé. Na pinu 1 a 3 je cívka (nízkoproudový okruh) a na pinu 2 a 5 je kontakt pro spínání vysokých proudů. 4. pin se nezapojuje, protože při nezapojené cívce je mezi 4 a 2 kontakt sepnutý a při průchodu proudu cívkou se kontakt rozpojí.
- Teď přidáme do obvodu relé. Na obrázcích a ve schématu je relé RA2-PL-12VOLT. Najděte si místo, kam by se mohlo relé bez problému umístit, nejlepší je mít relé hned vedle baterie. To je dobře přístupné a ve zbrani je už udělaná cesta pro kabely. Pokud nemáte dostatek místa ve zbrani pro relé, použijte spínání motoru pomocí mosfetu.
- Pro snížení ztrát přidělejte na silové kabely pro spínání motoru dutinkové pozlacené konektory 2mm (na základních jsou veliké ztráty), pokud vaše zbraň vyžaduje při rozborce vytažení kabeláže skrz malý otvor. Dále vyměňte původní skleněnou pojistku za vidlicovou z automobilu o stejné ampérové hodnotě, nové konektory na pojistku použijte faston 5mm široké. Výměna pojistek je z důvodu snížení ztrát na kabelech, protože skleněné jsou dělané na 230V, automobilové na 12V. Kde na automobilových pojistkách jsou mnohonásobně nižší ztráty. Vyměňte konektor na baterii a na kabeláži ve zbrani za jiný s pozlacenýma kontaktama, neoxidují a lépe vedou proud.
- Takto vypadá schéma standardního zapojení AEG od výrobce. Ve schématu pod tímto textem je zobrazena obecná elektroinstalace zbraně se zapojeným relé a upravenýma kabelama:


Upravené schéma zapojení pro zbraně AUG a P90

- Ve schématu je pod označením "M" motor AEG zbraně.
- V mechaboxu jsou kabely pridělány na plíškách k tomu určených.
- Baterie je snad všem jasná, nepřepólujte ji.
- Na bod číslo 1. v relé se připojuje kabel, který se přidal do zbraně.
- 2. se propojí s 3. a ta jde přímo na baterii.
- 4. je nezapojená
- Na 5. se připojuje mínus kabel od motoru

- Až vyzkoušíte bezproblémovou funkčnost zapojení, tak oblepte kolem vývodů z relé pásku a vnitřek takto zalijte neutrálním silikovoným lepidlem. Díky němu budou kontakty relé dokonale chráněny proti oxidaci, spojení kontaktů a vodě.


Závěr:

Relé je opravdu výborná věc. Škoda, že to nedávají výrobci standardně do zbraní, předešlo by se tomuto problému. Co jsem slyšel tak nejvetší problémy s opalováním kontaktů má firma Classic Army, ale možná je to tím, že se jejich zbraně nejčastěji upgradují se 120 a vyššími pružinami hned při koupi. Výroba spínání přes relé je velmi jednoduchá, stačí být trochu zručnější.


Zde se dají sehnat součástky:
RELRAS1215, nejmenší 15A relé na max. pružinu M110
RA2-PL-12VOLT, mírně vetší 20A relé na max. pružinu M130
Od pružiny M140 doporučuji udělat spínání motoru pomocí mosfetu
Dutinkové konektory, pozlacený Tamya konektor na baterii, vidlicová pojistka a faston konektory na pojistku v jakékoliv modelářské prodejně a obchodu s elektro součástkama

Fotogalerie s relé RA2-PL-12VOLT ve zbrani M15A2 Carbine od CA:

Fotogalerie s relé RA2-PL-12VOLT ve zbrani Arzenal SRL105 A1 (AK74) od CA:

Fotogalerie s relé RA2-PL-12VOLT ve zbrani M14 od CA:

Návod napsal Jeff, člen teamu www.chrudim.cz/airsoft.
zpět