V této části srovnám Revolution díly se standardem AEG určené firmou Tokio Marui. Revolution mechabox má velmi mnoho zajímavých technických řešení, které stojí za to si přečíst.
|
1. Recenze mechaboxu a jeho dílů
2. Srovnání se standardními AEG díly
|
Úvod:
- Revolutim mechabox má se starým designem společné pouze vnější tvary skeletu mechaboxu, aby mohl být vložen do současných AEG zbraní, tímto ale kompatibilita dílů končí.
- Recenzovaný mechabox je určen pouze do zbraní typu M4 nebo M16.
- Díly s popisem Standard jsou běžné AEG díly vyvinuté firmou Tokyo Marui, popis Revolution ukazuje díly tohoto recenzovaného mechaboxu od firmy Systema.
|
Celkový pohled na sestavený vnitřek mechaboxů
|
Skelet mechaboxu
|
Vnější vzhled obou mechaboxů je téměř totožný, u Revolution mechaboxu hned zaujmou 4 ložiska místo standardních 3, navíc je vepředu vyztužen šroubem navíc
|
Z druhé strany u Revolution mechaboxu zaujme kovová kulisa přepínače se dvěma mikrospínači(později jejich funkci blíže popíšu), není zde okénko pro ramínko přerušovače ani zarážka spouště
|
Celkový pohled na pravé půlky mechaboxů zevnitř. Všimněte si rozdílů v uchycení hlavy válce a vodícího trnu. U Revolution mechaboxu úplně chybí drážka pro ramínko podavače. Revolution mechabox má také zmenšený prostor pro vedení pístu
|
Pohled na levé půlky mechaboxů zevnitř. Zde je navíc v Revolution mechaboxu vedení kabelů do pažby vrchem kolem kol, chybí ramínko přerušovače, zarážka spouště, západka zpětného chodu, vše odstraněno díky novému způsobu spínání motoru.
|
Vzduchotechnika:
|
Revolution pružina je užší...
|
...a má začištěný konec
|
Revolution má ocelový vodič pružiny, pouze bez ložiska, což je škoda, ale nelze to udělat z konstrukčních důvodů
|
Vnitřek Revolution vodiče pružiny je dutý, aby se tam vešel dlouhý šroub z hlavy pístu
|
Standardní vodič pružiny je v mechaboxu pouze usazený, proti pohybu kolem své osy slouží 2 malé piny a proti pohybu do stran mu brání šroub z pažby a pružina
|
Revolution vodič pružiny je pevně uložen po celém svém obvodu, což je daleko lepší. Proti pohybu kolem své osy zabraňuje vybrání na spodu základny vodiče. Vodič pružiny tak daleko lépe drží na svém místě při sestavování mechaboxu
|
Červený revolution píst má celokovové ozubení a je užší než standardní píst
|
Celkově je Revolution píst menší a navíc nemá přerušení plastové části pístu pro hřebínek, proto se hřebínek nemůže propadnout dovnitř pístu
|
Revolution hlava pístu je kovová protitlaká s dírou uprostřed pro záchyt trysky, jinak má funkčnost stejnou jako klasická hlava pístu
|
Ocelová revolution hlava válce má v sobě integrovanou trysku, která má vevnitř pružinku, takže se pohybuje. Hlava válce je s jedním těsněním a plastovým předkem.
Standardní hlava pístu může mít až 2 těsnění a tryska se na ní volně pohybuje mnohdy s 1-2 těsněními, mohou v tomto spojení být úniky vzduchu.
|
Standardní hlava válce drží svou pozici na 2 čepech a dorazu vepředu mechaboxu
|
Revolution hlava válce má vybrání vevnitř po celém obvodu, což je daleko lepší než u normální hlavy, proti pohybu kolem své osy zabraňuje vybrání na spodu hlavy válce
|
Pro pohyb trysky slouží u standardního mechaboxu ramínko podavače, které dozadu stlačuje čep na pístovém kole při pohybu kola a dopředu pružinka
|
Revolution mechabox nemá ramínko podavače, místo toho se tryska zahákne v hlavě pístu, při posuvu pístu dozadu se tryska zasune až nadoraz, píst se natahuje dozadu, hlava pístu zůstává na své pozici pomocí trnu a pružinky, jakmile naroste síla mezi hlavou pístu a tryskou, tak se tryska od hlavy pístu oddělí. Pružinka uvnitř hlavy válce vrací trysku dopředu
|
Stříbrný Revolution válec je stejný jako klasický válec, ale typu NBU
|
Převody
|
Revolution ozubení se skladá ze 4 ocelových ozubených kol
|
Ve standardních převodech jsou pouze 3 kola
|
Přímé porovnání kol
|
Revolution motorové kolo je menší, má daleko více ozubení na středové kolo a chybí mu zářezy pro západku zpětného chodu. Ta u standardních kol zamezuje zpětnému otáčení kol po střelbě, protože kola mohou zastavit v jakékoliv poloze. U revolution mechaboxu kola zastaví vždy ve stejné poloze
|
Středové ozubení snižuje rychlost otáček a zvyšuje sílu pístového kola. Revolution má tyto kola dvě, tím dokáže lépe rozložit síly působící na kola a jednodušeji se nastaví převodový poměr
|
Pístová kola se téměř neliší, ozubení je stejné, ale revolution kolo je vsazeno do mechaboxu "obráceně". U revolution chybí výstupek pro přerušovač střelby. U standardního mechaboxu přerušovač střelby slouží pro mechanické odpojení kontaktů při střelbě jednotlivě, revolution toto řeší elektronicky
|
Druhá část pístových kol má rozdíly ve vačce na ramínko podavače (viz předchozí text) a revolution kolo má navíc malou dírku (slouží pro optický senzor, vysvětlím později). Díry v klasickém kolu slouží pouze pro odlehčení kola
|
Revolution motor má stejnou velikost jako standardní dlouhý motor. Systema motor je ale konstruovaný pro dodání nejlepších výkonů při otáčení na druhou stranu než je obvyklé (kvůli 4 kolům v mechaboxu)
|
Revolution pastorek má speciálně tvarované ozubení, aby přesně sedlo na ozubení motorového kola
|
Elektronika
|
Standardní spínací kontakty se skládají pouze ze dvou plíšků a člunku s kouskem kovu. Pokud člunek tyto plíšky spojí, proud jde z baterie k motoru, který roztočí. Další funkce zbraně jsou již pouze mechanickou záležitostí. Ramínko přerušovače při semi vyhodí člunek z pozice sepnutí kontaktů a režim zajištění posune vnitřní páčku tak, aby se nemohla stisknout spoušť. Při auto režimu motor běží tak dlouho, dokud je stisknuta spoušť, píst může zastavit v jakékoliv pozici. Velmi primitivní řešení z toho plynoucí mi mnoha nevýhodami, jako je nemožnost přesně ovládat pozici kol, opalování těchto plíšků, mechanické a tím i veskrze složité a problematické řešení jednotlivých ran
|
Revolution spínání je v pravém slova smyslu revoluční. Spínání motoru je řízené mikroprocesorem pomocí mosfetu s aktivním brzděním, umí střílet 3-rannou dávku, kola se díky senzoru vždy zastaví ve stejné pozici (píst uvolněn) a to vše se vejde dovnitř mechaboxu
|
Na těchto fotkách je modul mosfetu s aktivní brzděním motoru
|
Oba mosfety jsou chlazeny skrz kovovou destičku (drátky kolem chladiče nejsou originální)
|
Aktivní brzda je propojena s mikroprocesorem s čidlem na detekci pozice pístového kola
|
Toto optické čidlo je na kraji motorového kola a detekce pozice probíhá pomocí...
|
... dírky na pístovém kole na správném místě, jakmile tedy tuto dírku čidlo detekuje, motor se zastaví, popřípadě dá impuls mikroprocesoru, že se kolo jednou otočilo.
|
Černý mikrospínač slouží pro detekci sepnutí spouště
|
Spouště jsou odlišné v horní části
|
Pomocí vnějších spínačů mikroprocesor zjišťuje, jaký režim střelby je nastaven:
- Pokud není ani jeden spínač sepnutý, zbraň nestřílí, ale spoušť lze stisknout. Je odpojená elektronika a neodebírá se z baterie žádný proud.
- Při sepnutém prvním spínači je nastaven režim jednotlivých ran. Pokud se nestřílí, odebírá se z baterie velmi malý proud pro chod elektroniky.
- Pokud jsou sepnuté oba spínače, je nastaven režim 3-ranné či automatické střelby. Krátký stisk 3 výstřely, dlouhý stisk dá tolik výstřelů, dokud se spoušť nepustí, kola vždy zastaví na stejné pozici.
|
Závěr:
- Inovace použité v tomto mechaboxu jsou opravdu revoluční, mosfetové spínání motoru řízené mikroprocesorem integrované do zbraně je veliký skok vpřed oproti kovovým plíškům v klasickým mechaboxu.
- Systém čtyř ozubených kol dokáže lépe nastavit převodový poměr s menším namáháním zubů na jednotlivých kolech, tím pádem kola vydrží vyšší zatížení.
- Celkově se mnoho mechanických části odstranilo, díky přesnému řízení kol není zapotřebí západka zpětného chodu, přerušovač a složité spínací kontakty. Ramínko podavače nahradilo přímé spojení pístu s tryskou, tím se v mechaboxu vytvořilo místo pro integraci elektroniky a zesílení přední části skeletu mechaboxu a tak je daleko menší riziko prasknutí mechaboxu v těchto místech.
- Díky menšímu pístu a pružině, ozubení pístu neškrábe povrch válce a plastový korpus pístu není přerušený kovovým hřebínkem, takže je pevnější.
Dle mého názoru je zde i několik nevýhod Revolution mechaboxu:
- Problematické vidím optické měření pozice pístového kola, pokud se senzory či otvor zašpiní, zbraň bude střílet vždy pouze dávkou a zastaví se v jakékoliv pozici, což způsobí zpětný chod pístu a můžou se poškodit kola či píst.
- Bojím se také, aby po delší době provozu nezačalo být nespolehlivé spojení hlavy pístu s tryskou kvůli mechanickému obroušení.
- Tryska nejde vyměnit, to může být problém s použitím některých hop-up komor, kdy zbraň nemusí podávat či bude mít nízkou úsťovou rychlost. Místo výměny levné trysky se musí měnit drahé komory, popřípadě risknout zbrousit tuto trysku.
- Použitá 6mm ložiska jsou v dnešní době příliš malá, když se používají i 9mm ložiska, která udrží daleko vyšší zatížení.
- Vzhledem k ceně a síle pružiny bych zde raději viděl CNC obráběný hliníkový mechabox, ale tento by měl s Mblockem bez problému vydržet.
- Ač jsou díly dostatečně dimenzovány na pružinu m150, cena 15 990Kč v Airsoftguns je velmi vysoká a lze poskládat výkonnější mechabox za použití klasických dílů za cca poloviční cenu.
|
<<
1
2
|
V červnu 2012 napsal recenzi Jeff, člen týmu Airsoft Team Chrudim.
zpět
|